Het eerste semester van het jaar 2020-2021 zit er bijna op. Zeven studenten teams hebben binnen 038games weer hard gewerkt aan hun opdrachten. Van alle opdrachten is op de verschillende projectpagina’s (zie de verschillende linkjes hieronder) wat terug te lezen en te zien.
Natuurlijk hebben we allemaal last gehad van corona en de gevolgen van het thuiswerken en – studeren. Heel even in het begin konden teams op Hanz werken. Maar dat werd al snel moeilijker en moeilijker. Met name het contact met de uiteindelijke doelgroep, de spelers, leed daaronder. De twee politieteams weken uit naar Elst om op locatie met agenten en studenten van de Politieacademie te kunnen testen. Maar voor de ouderen waar Age!up zich op richt of de statushouders voor GeldZeker bleek dit niet mogelijk. Voor het team van de Brandweer is testen door een team van vier brandweerlieden uiteindelijk met vier Quest2’s gerealiseerd. Kortom dit aspect had veel voeten in de aarde.

Studenten reageerden verschillend. Sommige kwamen tot bloei, en anderen vonden het maar wennen en vervelend. Net zo als docenten en opdrachtgevers trouwens.

Wat een bijkomende observatie is dat de Virtual Reality (VR) projecten van grotere waarde zijn dan anders. Ze worden afgerond en in beheer genomen. Dat betekent dat ze naar professionele VR-bedrijven en een echt onderdeel gaan uitmaken van de opleidingsprogramma’s bij de Brandweer en de Politie. Ze zullen als instrument de komende jaren hun waarde nog wel moeten bewijzen. Dit onderzoekstraject heet valorisatie. We zijn er trots op dat de projecten op het gebied van schietonderwijs (Vrange), gevaarsbeheersing (Code4) en de multi-player VR escaperoom rondom Gevaarlijke Stoffen bij de Brandweer door onze studenten naar dat niveau getild zijn.

Ook de twee VR projecten, VRehab en VR voor fysiotherapie voor de zorg bij revalidatiecentrum Vogellanden in Zwolle zijn weer stappen verder gebracht. Er gebeurt genoeg in de spiegelkamer. Ook dit project zal de komende tijd getest gaan worden door V3RLab.

Als Windesheim en HBO-ICT vinden dat we ruimte moeten bieden aan projecten die een bijdrage leveren aan maatschappelijke doelstellingen. En doelgroepen die daar bij gebaat zijn.

Tot slot zien we meer en meer het voordeel van de multidisciplinaire samenwerking bij onze studenten en de opdrachtgevers in de projecten. Voor code4 is een security engineering project uitgevoerd hoe VR plaats onafhankelijk kan worden gespeeld. Studenten uit dit team gaan afstuderen bij de ICT van de Politie om dit een stap verder te brengen. Dezelfde thematiek speelt bij Vogellanden als het gaat om het laten spelen van de oefentherapieën thuis. Daar gaat in het volgende semester ook een team mee aan de slag. Alumni van HBO-ICT duiken op bij bedrijven om als beheerder of gebruiker van de games aan de slag te gaan. GeldZeker brengen we via een Mobile Solutions-opdracht weer een stap verder om uiteindelijk de financiële kennis voor de statushouders op een speelse en uitdagende manier mogelijk te maken.

Met het project RescuePets hebben studenten laten zien dat inclusiviteit ook een mooi thema is om mee te werken. Voor blinden en slechtzienden is een app gemaakt om leven in een 1,5 meter samenleving tastbaar te maken.

Zo krijgen de Game Studio – projecten meer en meer betekenis voor onze opdrachtgevers en de samenleving.

Semester 1: maatschappelijk en virtueel

Je zou ook interesse kunnen hebben in