ICT-studenten bouwen in recordtijd serious game voor zorg op afstand

Twee studenten van 038Games zijn de uitdaging aangegaan om in zeer korte tijd een demonstratie-game te maken om te laten zien wat de mogelijkheden zijn voor het toepassen van ICT in de zorg. De game, genaamd TeleZorgTycoon, wordt gespeeld op een touch-tafel. Het doel in de game is om een thuiswonende cliënt op afstand de juiste prikkels te geven om te voorzien in de dagelijkse levensbehoeften. Zo kan de speler bijvoorbeeld de koelkast een signaal af laten geven op het moment dat duidelijk wordt dat een cliënt drinken nodig heeft. Op deze manier kan de speler de cliënt zo lang mogelijk thuis laten wonen.

De game is ontwikkeld als speciaal project in het kader van de minor Serious Gaming. In totaal hebben de twee deelnemende studenten, Harm-Jan Hazelhorst en Youri Kamperman, slechts zo’n 30 uur per persoon aan de game besteed. Binnen deze tijd hebben ze zich de technologie van de touch-tafel eigen gemaakt, de game ontworpen, en het prototype ontwikkeld.

De gedachte achter de game is niet zozeer om deze in te zetten in een professionele werkomgeving. Het gaat er vooral om om studenten en professionals uit de zorg en uit de ICT aan het denken te zetten over te toepassing van ICT en games in de zorgsector.

Wilt u meer weten over deze game, of bent u benieuwd naar de mogelijkheden van games binnen uw werkgebied, neem dan contact op met Teun Lucassen op 088 469 8652 of via t.lucassen@windesheim.nl.

TeleZorgTycoon

Gamification of Education

Studenten van de minor Web Technology hebben op 18 juni een App gepresenteerd waarin Gamification van het onderwijs centraal staat. In de App kunnen studenten punten verdienen door in te checken op school, naar gastcolleges te gaan, of door quizzen te maken. Actief studiegedrag wordt hiermee gestimuleerd door het toekennen van punten en/of badges aan activiteiten.

Met de verdiende punten kunnen studenten vervolgens materialen kopen om een kasteel te bouwen, wat de voortgang mooi visualiseert. Om het geheel nog wat meer game-gevoel te geven kunnen studenten  onderling elkaars kastelen aanvallen, om zo weer punten te verliezen of te verdienen.

De App moet gezien worden als proof-of-concept voor Gamification in het onderwijs. De komende tijd wordt hier op doorgebouwd om de mogelijkheden verder te verkennen.

Screenshot_2013-06-18-14-36-40                Screenshot_2013-06-18-14-36-52