Versie 2 – 2020
De ambities voor Nijmegen zijn met de corona annuleringen van alle evenementen in Nederland in de ijskast gezet. Voor Code4 is een geheel nieuwe opzet gekozen, kleinschaliger. Een gewone woonwijk in Nederland, een doordeweekse dag. Een melding van een verward persoon. 1 op de 25 meldingen bij 112 is er zo eentje. De politie moet i.s.m. ambulance ter plaatse en een plan maken. En dan is het inschatten, kiezen en optreden. Deze situaties behoren tot de lastigste die de agenten tegen kunnen komen. Er dreigt misschien gevaar voor én door de verwarde persoon. Kortom een situatie waar VR een belangrijke rol kan spelen.
In opdracht van Nanco Oudejans en Dennis Peters heeft een team van twee artists (Mike Musters en Lorraine Kats) en vier HBO-ICT developers (Stefan Grebenar, Daan de Jonge , Thomas Oosterhoff en Kevin Hendriks) zich op deze uitdaging gestort. Stenen ontwijkend, schild ontwerpen, een entree en verhaal implementeren. Een impressie is hieronder te bekijken. Vanuit dit proof-of-concept kan weer verder gewerkt worden. We hopen op een traject net zoals VRange.
In het kader van dit project moeten we het werk van het Security Engineering team niet vergeten. Er is een sterke wens, aangemoedigd door de coronacrisis, voor plaats-onafhankelijk trainen. VR maakt dat uitermate geschikt. Deze groep studenten bestaande uit (Rick Paassen, Tom Schelhaas, Bram Pierweijer, Martijn Hamstra en Michael Willemsen) hebben dit diepgaand onderzocht . Infrastructuur, architectuur, tooling en ICT-beveiligingsaspecten zijn aan de orde gekomen. Omwille van geheimhouding kunnen we op dit aspect van het project niet verder ingaan. Maar de resultaten hebben voor twee studenten een afstudeeropdracht opgeleverd. Aspecten van Azure en PlayFab zullen dieper uitgezocht worden onder de vlag van de ICT van de Nationale Politie.
Versie 1 2020
Het is een gedurfd en lange-termijn plan. Het ontwikkelen van een VR-omgeving waar agenten één van de meeste drukke situaties van het jaar kunnen trainen. Situaties als rondhangende dronken jongeren die agressie uitstralen, mensen in paniek, relschoppers tot misschien wel erger. In een multi-player omgeving onderbouwd door procedures en technieken die agenten in hun jarenlange trainingen moeten voorbereiden. In de werkelijkheid gaat het altijd anders. Een werkelijkheid die nauwelijks te simuleren is. Acteurs kunnen helpen. Maar die zijn duur en beperkt beschikbaar. Dus bouwen studenten van de minor Game Studio al twee semesters aan Code 4. Dit is de oproepcode van de Politie voor iemand die vuurgevaarlijk is. Een situatie waar agenten gealarmeerd met uiterste zorg mee omgaan.
Onder begeleiding en opdrachtgeverschap van Ronald Tieman, Nanco Oudejans en Dennis Peters hebben studenten grote stappen gemaakt in dit project. De eerste scenario’s zijn beschikbaar. Er staat een speelomgeving en multi-player is een feit. Maar de Politie denkt groot. En strategisch. Code 4 en de spelsituaties worden door de instructeurs van het IBT (Integrale Beroepsvaardigheid Training) enthousiast ontvangen. Volgende doelstellingen: testen, meer scenario’s maken, eigen scenario’s kunnen samenstellen, onderzoeken van plaats onafhankelijk trainen en goede tools voor de instructeurs om te observeren en feedback te geven. En dat alles in en met Virtual Reality.
Het team in het tweede semester bestond uit Jeroen Dekker (software engineer, Windesheim), Jasper Drouven (artist, Cibap), Lesley Buurlage (commerciële economie, Windesheim) en Kevin van Sloten (software engineer, Windesheim).