Het is een gedurfd en lange-termijn plan. Het ontwikkelen van een VR-omgeving waar agenten één van de meeste drukke situaties van het jaar kunnen trainen. Situaties als rondhangende dronken jongeren die agressie uitstralen, mensen in paniek, relschoppers tot misschien wel erger. In een multi-player omgeving onderbouwd door procedures en technieken die agenten in hun jarenlange trainingen moeten voorbereiden. In de werkelijkheid gaat het altijd anders. Een werkelijkheid die nauwelijks te simuleren is. Acteurs kunnen helpen. Maar die zijn duur en beperkt beschikbaar. Dus bouwen studenten van de minor Game Studio al twee semesters aan Code 4. Dit is de oproepcode van de Politie voor iemand die vuurgevaarlijk is. Een situatie waar agenten gealarmeerd met uiterste zorg mee omgaan.

Onder begeleiding en opdrachtgeverschap van Ronald Tieman, Nanco Oudejans en Dennis Peters hebben studenten grote stappen gemaakt in dit project. De eerste scenario’s zijn beschikbaar. Er staat een speelomgeving en multi-player is een feit. Maar de Politie denkt groot. En strategisch. Code 4 en de spelsituaties worden door de instructeurs van het IBT (Integrale Beroepsvaardigheid Training) enthousiast ontvangen. Volgende doelstellingen: testen, meer scenario’s maken, eigen scenario’s kunnen samenstellen, onderzoeken van plaats onafhankelijk trainen en goede tools voor de instructeurs om te observeren en feedback te geven. En dat alles in en met Virtual Reality.

Het team in het tweede semester bestond uit Jeroen Dekker (software engineer, Windesheim), Jasper Drouven  (artist, Cibap), Lesley Buurlage (commerciële economie, Windesheim) en Kevin van Sloten (software engineer, Windesheim).