Het grote fysieke project was de opdracht van de gemeente Zwolle. In het eerste semester dat studenten bezig waren heette het nog Catch, naar de naam van het grote Interreg-project waar de opdracht een onderdeel van was. Een fysieke escaperoom om burgers in Zwolle e.o. bekend te maken met klimaatveranderingen. En naast bewustzijn ze ook aanzetten tot veranderingen. Naast de gemeente nemen bedrijven en onderwijs uit negen landen. Windesheim neemt deel vanuit de Climate Campus. En met fysieke escaperooms hebben we bij 038games ervaring.
Het eerste semester leverde een trailer met een reeks concept-games op, een verhaal en startpunt voor een tweede team. Het project kreeg een andere naam, Adapt or Btrapped en een drietal mijlpalen.
Het eerste projectteam moest zich focussen op het concept, leren kennen van game-elementen die spelen bij escaperoom, een verhaal bedenken, ontwerpen voor de binnen en buitenkant van wat uiteindelijk een fysieke escaperoom in een trailer van 4 bij 2 meter zou worden.
De eerste versie van de escaperoom stond in januari op Winnovation om getest te worden.
Het tweede team startte aansluitend, begin februari. Er waren direct vanuit de gemeente drie harde deadlines: een eerste test voor wethouders begin maart, een evenement eind maart en in mei de straten op in Zwolle.
Binnen vier weken werd de trailer uit- en weer aangekleed. Nieuwe techniek, interieur en verhaallijn. En dit alles om een eerste test voor wethouders van Zwolle te houden. Dit werd gehaald, corona ruïneerde alle volgende afspraken. Er is keihard gewerkt aan de technieken en AI in de trailer vanuit Almere. De escaperoom is inmiddels af en zal door The Great Escape na de zomer beschikbaar gesteld worden voor het grotere publiek.
In de bovenstaande video laat het tweede team zien hoe ze aan het werk geweest zijn. Er is een spannende video-trailer gemaakt opgezet door de studenten maar professioneel uitgevoerd door …
Het project heeft inmiddels regionaal al aandacht gehad.