Het team van Orobics bestaande uit Windesheim studenten Wietse Terpstra, Thomas Duinkerken en Simone van der Ven, stagiare Ivar Spijker en Grafisch Lyceum student Stef Schelvis, werkt in opdracht aan de serious game Oromountain. De game wordt gebouwd in opdracht van de logopedisten o.l.v. Christie Dijkstra van Zonnehuisgroep IJssel – Vecht met locaties in Zwolle en de regio.
Oromountain is een single-player game voor patienten met een centrale facialis parese (halfzijdige gezichtsverlamming), waarin de speler zijn eigen spraak en mondmotoriek verbeterd naarmate hij verder in het spel komt. De lengte van het spel wordt bepaald door de progressie die de speler maakt. Dit kan variëren van een paar weken tot meerdere maanden.
Om een dorp te redden moet de speler naar de top van de berg, Oromountain, want daar ligt de oplossing. Elke dag loopt de speler samen met zijn compagnon een stukje van de berg op en komt onderweg minigames tegen welke gespeeld moeten worden. Na elke minigame gericht op verbetering, loopt het karakter naar het volgende spelletje lopen. Zo worden de oefeningen verspreid over de dag gespeeld, wat het herstel bevorderd. Binnen alle minigames draait het om de mondmotoriek. Tijdens en na het spelen van de minigames vinden er beloningen en feedback plaats.
De game omgeving biedt verder een dashboard voor de logopedisten om de voortgang van hun cliënten te volgen en een maatwerk trainingsprogramma (de minigames met diverse moeilijkheidsgraden) samen te stellen.
De game is verder extra interessant door de koppeling aan een neuraal netwerk dat ontwikkeld wordt Software Engineering student Paul van Hagen. Met deze koppeling en intelligentie van het neurale netwerk kan de speler direct feedback krijgen in het spel van zijn of haar mondbewegingen.
Meer informatie is te lezen op de websites van Het Zonnehuis en Windesheim.