VR-escaperoom voor leerwerkplekbegeleiders (LWPB) is een project in opdracht van de Brandweer Hollands-Midden. In de eerste iteratie is een mooie eerste 3D omgeving neergezet met een aantal puzzels voor de multiplayer VR met 4 spelers en 4 non-players. De VR-spelers bevinden zich in een ruimteschip die geraakt is door een meteoriet. Kritische onderdelen zoals zuurstof en energie zijn uitgevallen. Er is nog 40 minuten zuurstof…
De andere 4 spelers hebben een manual met vitale informatie. Er moeten gezamenlijk een reeks puzzels worden opgelost om uiteindelijk bij de reactorkern te komen en deze weer op te starten. Door het spelen van het spel worden verschillende communicatiedoelstellingen voor de leerwerkplekbegeleider aan de orde gesteld. Door het hebben van een spelersteam in de game en daarbuiten ontstaat een bijzondere game-dynamiek.
Door het eerste team is een fantastisch concept neergezet, en de eerste puzzels en inrichting van het ruimteschip gemaakt.
Doel van het tweede team is testen, code opruimen, meer escaperoom puzzels ontwikkelen én een productioneel spel opleveren. De ambitie is om het spel vanaf februari ’22 in te zetten in de opleiding.
Semester 2: 2021 -2022
De tweede iteratie van dit project wordt spannend: de Brandweer gaat het spel in februari in gebruik nemen in de opleiding. Er is veel werk aan de winkel. De eerste slag is ontdekken hoe het er allemaal uitziet, bugs oplossen, code structureren, puzzels en assets aanpassen EN nieuwe puzzels maken. Puzzels voor de twee motorkamers en de Reactorkamer. Naast de belichting is er veel aan geluid toegevoegd om de spelervaring te verhogen. Soundeffects past tevens bij de leerdoel van de artists. Het spelboek voor de spelers moet bijna helemaal geupdate worden. Alles is wel onder handen genomen.
In samenwerking met de docenten bij de Brandweer Hollands-Midden is complete opleidingspad in kaart gebracht. Naast de VR-omgeving en het spelboek voor de non-VR spelers zelf, komt en voor de begeleiders instructie, een spieksheet met tips & tricks, aanwijzing voor debriefing van het geleerde, benodigde materialen om te kunnen spelen (headsets, controllers, laptop en groot scherm).
De Manual die bij het spel hoort is op aanvraag te bekijken.
Effect van goede belichting
Design en inrichting motorkamers
Ontwerp reactorkamer