Met de mobiele game Rescue Pets hebben studenten van HBO-ICT van Windesheim, van Hogeschool van Amsterdam en Cibap binnen 038games een project gerealiseerd om slechtziende en blinde studenten te laten ervaren hoe het is om afstand te bewaren in een 1,5 meter samenleving. “Rescue Pets is een location based app dat voornamelijk alleen of in een kleine groep wordt gespeeld. De doelgroep voor dit spel zijn jongeren van 15 tot 18 jaar. Het doel van het spel is om de doelgroep zich beter te laten houden aan de 1.5 meter afstand door middel van verschillende wezens te verzamelen en die te verzorgen. Er moet eten worden gezocht door in het echte leven naar diverse locaties te lopen en voedsel te verzamelen. Verder bevat het spel verschillende minigames waarbij de bijbehorende rewards muntjes zijn die kunnen worden gebruikt in de shop om de beste accessoires voor elk wezen te bemachtigen.” (Game Design Document , Rescue Pets)
Het project is uitgevoerd in samenwerking met Bartimeus, ESRI en de gemeente Zwolle. De eerste vanwege hun kennis omtrent de doelgroep. ESRI voor de implementatie van ARCGis. De gemeente Zwolle voor het belang dat ze hechten aan een inclusieve samenleving.
Mobiele applicaties en met name games worden voor deze doelgroep weinig ontwikkeld. Onderzoek naar user interface en game mechanics zijn in intensieve samenwerking gedaan met minder ziende en blinde testers.
We danken Niels te Bogt, Martin Visser, Quoc Tran, Rowan Boersma en Marc van Spronsen voor hun werk en het eindresultaat.
Bekijk de video om een beeld te krijgen wat de speler kan ervaren in de games