Versie 1.0
Op basis van een vooronderzoek in de minor Games Programming is een team bij 038games aan de gang gegaan om een eerste speelbare demo voor balanstherapie uit te werken. De games in deze demo zijn gebaseerd op de Berg Balance Scale (BBS). De BBS wordt door fysiotherapeuten gebruikt om balans te meten. Rondom deze schaal wordt in de Balanstherapie een virtuele wereld ontworpen.
Uit het vooronderzoek is gebleken dat balansmeten met een VR-headset op te realiseren is. In deze eerste versie zijn een tweetal game-omgevingen uitgewerkt: een wilgenspel en een supermarktspel. De eerste heeft als doel om spelers/revalidanten, feedback te geven over hun balans. De Supermarktgame is vooral bedoeld als oefenomgeving. De speler wordt uitgedaagd om boodschappen te selecteren en te pakken. De speler kan het spel zittend, staand of lopend spelen.
Gedurende het spel krijgt de speler instructies, feedback etc.
Het team bestond uit: Thomas Vuister (developer), René Duivenvoorden (developer), Leoni Fluks (artist), Roos Diender (artist), Rhandy Versteeg (concept, creatief), Leon van der Woude (developer).
Het project is uitgevoerd door V3RLabs, een samenwerking van Revalidatiecentrum Vogellanden, VRHab en HBO-ICT Lectoraat Innovatie in de Zorg. Lees hier mee over VRHab .
Versie 2.0
In versie 2 is de supermarkt uit de eerste versie compleet verbouwd. Voor de speler is een kar toegevoegd, er is een kassa waar moet worden afgerekend en er is een reeks uitdagingen toegevoegd. Tevens is de game overgezet van HCT 5 naar de Quest.
Het is verder voor een therapeute inzichtelijk wat de speler doet.
Daarnaast is hard gewerkt aan een style-guide, geluid en details zoals omlijningen en duidelijke lettertypes voor de doelgroep.
Het team bestond uit Sandra Evers( communicatie), Bart Schrik( development), German Mastyuk (development), Mike Zandhuis (art), Roxanne Lucker (art)