Het 038games / Minor Serious Gaming team bestaande uit Marten (hbo-student Electrotechniek Saxion), Rosanne (afstudeerster HBO Communicatie & Multimedia Design (CMD) van de HAN), Niels-Peeter (mbo-student Cibap Grafische Vormgeving), Dennis (hbo-student Small Business Retail Management), Darryn (hbo-ICT student software engineering) en Ariane (hbo-studente Social Works) heeft in februari de laatste stukjes en documentatie van een groot project opgeleverd: een Escape Room op het Zwitsal terrein in opdracht van de Nationale Politie.
En als ik het dan mag hebben over een uber superproject, dan is dat deze Escape Room, codenaam ZS37, dat voor de politie ontworpen en ingericht is. Het eerste, ontwerpen, was knap; het tweede, inrichten, een mega-prestatie.
De locatie is het Zwitsal terrein in Apeldoorn waar een kingsize ruimte (ongeveer 50 bij 20 meter) is omgetoverd tot een slimme escape room waar agenten awareness opdoen van protocollen die ze zouden moeten kennen: Parate Kennis.
Zeven ruimtes met 12 puzzels, geluid, acteur en monitoring (voor de terugkoppeling) en een autobom aan het eind. Opdrachtgever Arno Musch en wij van de opleiding zijn een behoorlijk risico aangegaan en hebben de lat erg hoog gelegd. De eerste fasen met concepten, onderzoeken, (paper)prototypen en testen van puzzels was nog lekker achter het bureau.
De erg koude werkelijkheid trad vanaf eind november in, toen de kale fabrieksruimte omgetoverd moest worden in een functionerende escape room. Dat is in de laatste week van januari ook zo goed als gelukt. Het project is gerealiseerd met ondersteuning van de deskundigen van The Great Escape in Zwolle.
De politie gaat de komende maanden onderzoeken of de Escape Room goed werkt. Als dat het geval is, wordt besloten of ze een leermiddel kan worden voor de bijna 55.000 politieagenten in Nederland.
Om een indruk te krijgen van het eindresultaat heeft Niels-Peeter een trailer gemaakt:
Zijn we nu klaar. Nee, een nieuw 038game-team is dit semester gestart op een opdracht van de Politieacademie om een digitale escape room te maken.
Het onderzoeksverslag van Rosanne ‘s afstuderen over de educatieve kant van Serious Gaming en Escape rooms in het bijzonder is bij mij op te vragen.