Onze positieve ervaringen met vijf escaperooms

Inmiddels hebben studenten van 038games vijf volwaardige escaperooms opgeleverd, fysiek, hybride of volledig digitaal. Ik heb die ervaringen , plus principes van wat een escaperoom een mooi leermiddel maakt, eens op een rij gezet. Aangevuld met de lessen die wij geleerd hebben. Belangstelling om hier eens te praten, neem gerust contact op via 038games@windesheim.nl of via één van de HBO-ICT relatiebeheerders via samenwerkenmetict@windesheim.nl
Artikel escaperoom 038games

De oogst van semester 2 2024-25

Terwijl de aanloop van projecten voor komend semester er al is, kijken we graag even terug naar de “oogst” van semester 2, februari – juni 2025. Vier compleet verschillende projecten, met andere uitkomsten en doelgroepen:
S.L.I.K.N. virtual reality voor 1e en 2e jaars Studenten Logopedie om slikproblematieken te oefenen, in een behoorlijk realistische ziekenhuis;

Shifting Grounds, een browser-based game voor studenten en docenten van de WUR die scenario’s na bootsen hoe grond veranderd. Een belangrijke tool om korte en lange termijn gevolgen te onderkennen;

Zwolle: Explore de tweede editie van de augmented reality game om Zwolle en omgeving spelenderwijs te leren kennen. Er zijn verschillende routes beschikbaar zoals het Engelenpad. In een derde periode wordt de game compleet getest, hosting geregeld en meerdere gamification elementen toegevoegd.

En het toetje: The Green Way, het Green Award winnende duurzame IT-bordspel van de GreenIT-studenten.

Het spel zal op 29 september door Logius en HBO-ICT van Windesheim tijdens het ECP-congres onder een CC-licentie beschikbaar gesteld worden voor alle leden en belangstellende van de Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering.

En daar mogen we als HBO-ICt best trots op zijn met al deze nieuwe leermiddelen.

Het Engelenpad in de Zwolle: Explore app

Zwolle Nieuws, 23 maart 2030

De redactie van de Zwolle: Explore app heeft zijn meest populaire route, Het Engelenpad, aangepast. Door de opening van de nieuwe brug over de IJsselallee wordt het Hanzekwartier verbonden met het park Het Engelse Werk, via de Campus van Hogeschool Windesheim. Wandelaars kunnen nu de hele route van het startpunt De Glazen Engel lopen tot aan het eindpunt bij de IJssel. Jaarlijks gebruiken tienduizenden bezoekers van Zwolle de app om na het startpunt te wandelen langs museum De Fundatie, De Stadslantaarn, onderdeel van het vernieuwde station Zwolle, over de Passerelle, door de Spoorzone en de in aanbouw zijnde Hanzekwartier nu over de voetgangersbrug. Op de Windesheim Campus wandelen ze dan weer via de Microkosmos, door het park Het Engelse Werk om door de koele bossen uit te komen bij de IJssel.
Feedback in de app: “Een fantastisch uurtje wandelen langs bekende en zichtbare en minder bekende punten in en buiten de stad.”
Wat is de omgeving achter het station mooi aan het worden.”
“Zwolle toont al zijn duurzame ontwerpen in volle glorie.”

Het Engelenpad startte in 2019 als een conceptplan en kreeg in de loop van de jaren vorm.

Gebruikers van de Zwolle: Explore app worden uitgedaagd om foto’s te maken van diverse aangegeven punten op de route en krijgen veel achtergrondinformatie. Wandelaars kunnen aan het eind van hun route hun digitale certificaat ontvangen. Van alle punten op de route krijgen ze een 3D-model dat ze later nog kunnen bekijken. Het Engelenpad is één van de vele cultuur en klimaatroutes in en om de stad.

=======================================================================================

Dat zou een toekomstverhaal kunnen zijn . Was het al maar zo ver. Grote delen van de route zijn er wel, maar nog niets is definitief. Er wordt wel door een groot team van studenten in de Game Studio-minor (038games) van Hogeschool Windesheim gewerkt aan de Zwolle: Explore app. Daar kunnen routes worden aangemaakt, met diverse points-of-interest. Spelers kunnen de routes volgen, en 3D afbeelding vrijspelen die later teruggekeken kunnen worden. Uiteindelijk spelen ze een hele route vrij. Thema’s van de routes zijn cultureel en duurzaam. Overigens is het aanmaken van routes niet beperkt tot Zwolle. Als de app in een verder gevorderd stadium kan geëxperimenteerd worden met andere locaties.

Twee Winnovation Summer 2024 Awards

Voor beide teams kwam de winst van een Winnovation Summer Edition 2024 Award onverwachts, maar ze zijn er en verdiend. De Innovation Award is gegaan naar het team van Connor’s Paradise voor het koppelen van speech to text met AI in een zeer attractieve game.

De Inclusiviteit Award ging naar het team van de Campus Case. De game laat de speler de Windesheim Campus verkennen waar bij het ook rekening houdt met situaties waar de speler bijvoorbeeld trappen als obstakel kan omzeilen.

Overdracht Nomi naar Kankerspoken

Tijdens de laatste Winnovation op 13 juni gebeurde er iets bijzonders, Ward Latiers van Stichting Nomi overhandigde symbolisch een Nomi aan Bernard Neuhaus van Stichting Kankerspoken . Voor beide organisaties hebben we in de keuzesemesters veel projecten gedaan, games en mobile solutions met name. Uiteraard de Kankerspokenjagers en -temmers en voor Nomi de Augmented Reality game om jonge kinderen te begeleiden bij een bezoek in een ziekenhuis. Beide organisaties hebben elkaar gevonden op deze thema’s en op de communicatiemiddelen (de lotgenoten app) die studenten voor Nomi hebben gebouwd.

De laatste groep, hier op het podium met Bernard en Ward, hebben de meest recente communicatie-app gerealiseerd. Lotgenoten kunnen nu in een veilige omgeving met elkaar afspreken en ervaringen delen. Een speciale vermelding mogen we aan Teun Lucassen geven. De afgelopen zes jaar heeft hij zich belangeloos ingezet naar beide organisatie en de onderliggende projecten om dit succesvol te maken.

De games Kankerspokenjagers en Kankerspokentemmers zijn in de mobile stores van Android en Apple te downloaden

We ronden weer een schooljaar (2023-2024) en semester af

Het einde van een semester en we nemen dus ook weer afscheid van goede studenten en mooie opdrachten. Ruimte voor nieuwe gezichten en nieuwe opdrachtgevers. In ieder geval ééntje houden we, het EZK Energietransitiespel in opdracht van het Ministerie van EZK. Naast een mooie eerste versie is er zoveel om aan door te werken.
We waren ook blij met de opdracht van de Aebi Schmidt Group om middels een VR game hun personeel het hele jaar door te kunnen trainen. Het heeft de Sneeuwstrijders opgeleverd, internationaal straks bekend als de SnowWarriors.

Twee semesters is er aan de sprookjes voor kinderen van Elena Monke gewerkt en dat heeft inmiddels al een mooie game, Mind my Light, opgeleverd.  Ook afscheid nemen we van het werken aan de augmented reality game De Campus Case. Hopelijk zien we die snel in de store én in veel handen van nieuwe Windesheim-studenten die met deze game en routenavigator de Windesheim Campus goed leren kennen.
Geen opleiding meer zonder ergens een project met AI. Studenten bouwden de Negotiation Game in opdracht van de TU.

Stagevideo 038games Han Polat

Cibap stage student Han Polat maakte voor zijn terugkomdag op Cibap de volgende 1 minuut video!

Wist je dat Windesheim een eigen game studio heeft? Bij 038Games maken studenten in opdracht van het bedrijfsleven serieus games. Serieus games zijn spellen die zowel leuk en leerzaam zijn. Bij 038Games werken game artiesten (stagiairs grafische vormgevers) samen met Windesheim HBO-ICT studenten in multidisciplinaire teams. Han, student bij de Cibap en een van de game artiesten maakte bijgaande videoverslag van zijn ervaring bij 038Games. Wil je ook stage lopen bij 038games of misschien heb je als organisatie een wens op het gebied van serieus gaming? Neem een kijkje op 038Games – Serious Gaming Studio Zwolle

 

Nieuwe iteratie ARFi

In dit eerste semester werkt een nieuw team bestaande uit Esmée, Nienke (beiden software engineering HBO-ICT WIndesheim, Lloyd en Alicia (opleiding grafische vormgeving Grafisch Lyceum Utrecht) aan de Augmented Route Finder (ARFi) in opdracht van Stichting Nomi. Er is de eerste weken hard gewerkt aan een nieuw script. Dit in samenwerking met studenten van de minor Drama en Theater. De software engineering studenten hebben de app herbouwd in het open source augmented reality platform ARcore .

Art-studenten werken aan een gebruiksvriendelijke spelinterface en spannende nieuwe animaties.

Stichting Nomi heeft voor ARFi een nieuwe promo-video gemaakt.

Brandweer escaperoom project uitgelichtin NPO3 jongerenprogramma

Het Brandweer-project escaperoom Gevaarlijk Stoffen is klaar en in gebruik. Er is een super video gemaakt door de NPO3 in het AFK programma. Er hebben drie teams gewerkt aan dit project bij 038games. Uiteindelijk heeft opdrachtgever Harry Munsterman van Veiligheidsregio IJsselland het project bij VR-Innovations neergelegd. De escaperoom wordt nu ingezet bij trainingen. En ook door andere eenheden gebruikt dan alleen VRijsselland. Verwar Virtual Reality niet met VeiligheidsRegio 🙂