Stagevideo 038games Han Polat

Cibap stage student Han Polat maakte voor zijn terugkomdag op Cibap de volgende 1 minuut video!

Wist je dat Windesheim een eigen game studio heeft? Bij 038Games maken studenten in opdracht van het bedrijfsleven serieus games. Serieus games zijn spellen die zowel leuk en leerzaam zijn. Bij 038Games werken game artiesten (stagiairs grafische vormgevers) samen met Windesheim HBO-ICT studenten in multidisciplinaire teams. Han, student bij de Cibap en een van de game artiesten maakte bijgaande videoverslag van zijn ervaring bij 038Games. Wil je ook stage lopen bij 038games of misschien heb je als organisatie een wens op het gebied van serieus gaming? Neem een kijkje op 038Games – Serious Gaming Studio Zwolle

 

Nieuwe iteratie ARFi

In dit eerste semester werkt een nieuw team bestaande uit Esmée, Nienke (beiden software engineering HBO-ICT WIndesheim, Lloyd en Alicia (opleiding grafische vormgeving Grafisch Lyceum Utrecht) aan de Augmented Route Finder (ARFi) in opdracht van Stichting Nomi. Er is de eerste weken hard gewerkt aan een nieuw script. Dit in samenwerking met studenten van de minor Drama en Theater. De software engineering studenten hebben de app herbouwd in het open source augmented reality platform ARcore .

Art-studenten werken aan een gebruiksvriendelijke spelinterface en spannende nieuwe animaties.

Stichting Nomi heeft voor ARFi een nieuwe promo-video gemaakt.

Brandweer escaperoom project uitgelichtin NPO3 jongerenprogramma

Het Brandweer-project escaperoom Gevaarlijk Stoffen is klaar en in gebruik. Er is een super video gemaakt door de NPO3 in het AFK programma. Er hebben drie teams gewerkt aan dit project bij 038games. Uiteindelijk heeft opdrachtgever Harry Munsterman van Veiligheidsregio IJsselland het project bij VR-Innovations neergelegd. De escaperoom wordt nu ingezet bij trainingen. En ook door andere eenheden gebruikt dan alleen VRijsselland. Verwar Virtual Reality niet met VeiligheidsRegio 🙂

Vijf mooie projecten in tweede semester 2021-2022

Het tweede semester van dit schooljaar werd gekenmerkt door vijf projectteams die aan bestaande (Kankerspokenjagers en Snuffelcollege) en nieuwe (Augmented Reality Routefinder Nomi en VR game The Ultimate Intensivist  hebben gewerkt in opdracht van . Aan de Vrehab games is weer een nieuwe loot ontsproten: spraakoefening .

Kankerspokenjagers wist een project op te leveren dat in de Androidstore is verschenen.
Het werk van het Nomi-team voor Stichting Nomi is veelbelovend. Een mooie samenwerking tussen studenten van onze minor en Saxion art studenten. Een Augmented Reality concept met heel veel potentie.

Een stukje innovatie: storytelling

Dit semester hebben we een paar studenten van de minor Drama en Theater (Educatie) laten meedenken over verhaallijnen, storytelling en dat soort zaken. Dank collega Henriette van Ameijde en haar studenten voor deze samenwerking. Daar is soms het effect van terug te vinden. Zeker het Snuffelcollege project heeft hier veel aan gehad.

Kankerspokenjagers heeft een mooi einde gekregen ondanks het overlijden van Joyce. Studenten hebben hard en creatief gewerkt en twee Winnovation Awards gewonnen voor de beste Game en de Publieksprijs.

Namens de coaches, Teun, Wilco, Lilian en ondergetekende willen we de studenten weer bedanken voor de mooie projecten, de creativiteit en het bewijs dat betekenisvolle projecten voor zowel de opdrachtgevers als de studenten belangrijk zijn.

Artikel over de projectmanagementkant binnen 038games

In het Vakblad Projectmanagement staat deze maand (februari 2022) een artikel met de titel 038games en Best Effort. Het belicht de rol van student-projectmanagers in onze game projecten. Het interview is gehouden met Stefan Bosch (student) en Bertrand Weegenaar (docent en coach bij de minor Game Studio / 038games). Het betreft het eerste stuk van de SOIL opdracht. Studenten hebben in dit traject een concept voor een bodemspel uitgewerkt, en een eerste versie van een bordspel gerealiseerd. Afgelopen semester heeft een tweede team een mobiele game gemaakt. Lees meer over het hele project hier. Dank Pieter Temminck (Zone College) en Laurie van Reemst (Landbouw Universiteit Wageningen) voor de opdracht en de samenwerking. En Liesbeth Rijsdijk voor de link naar Vakblad Projectmanagement.

Vakblad projectmanagement nr 15 Minor 038Games

Spannende ontknoping in de projecten

We vertellen onze studenten dat al onze projecten voor het echie zijn. Dat zien de studenten meestal snel als ze met de opdrachtgever aan tafel zitten, wensen, eisen en verwachting uitgesproken worden. Nu we halverwege zijn,  zit de tijd een aantal teams op de hielen, nog 8 weken, nog 7… En er is nog zoveel te doen! Wat tijdens de midterm presentaties opviel: er hebben maar liefst drie van de negen projecten een eigen karakter ontwikkeld. Een buddy, een helper, een vriendje, iets dat je door het spel heen helpt.

Af te ronden projecten

De VR-escaperoom voor veiligheidsregio Hollands-Midden gaat in februari echt gebruikt worden. Er moet nog zeker wat gebeuren maar opleiders Ellen, Laura en Willem zijn super enthousiast. Als een kapitein zorgt Bowen voor ritme in het team en houdt hij regie op het werk dat nog moet gebeuren. Geldzeker , statushouders om leren gaan met ons financiële systeem, heeft eenzelfde commitment, eind van het project staat de volledige game in de Google Playstore

Serieuze verwachtingen

Geen harde deadlines, maar dit zijn wel super spannende laatste weken voor het bodemspel van SOIL en Kankerspoken. Het fysieke bodem bordspel is in Oeganda en kan daar getest worden. Ook het mobiele spel waar door het team hard aan gewerkt is wordt daar gepresenteerd aan de studenten, de spelers dus. Vinden ze het spel mooi? Zien ze het zitten om meer te leren van hun bodem via een mobiele game? 

Ook bij Kankerspoken tikt de tijd door. Dit team wil dit project verschrikkelijk graag afronden. Ze hebben alle skills in huis om dit te doen.

Er zit muziek in

Een aantal projecten hebben een duidelijke onderzoeksdoelstelling: zoek eens uit wat je kunt met een RotoVR stoel, een Hololens 2 of je kunt iets functioneels bedenken voor cognitieve therapie. De politie legde twee stukken hardware neer bij twee teams. Het heeft geleid tot frustratie en uiteindelijk creativiteit. Misschien krijgen de projecten niet direct vervolg, maar er zijn genoeg ideeën voor toekomstige ontwikkelingen.

Serieus werk aan de winkel

Angst voor en door honden (Snuffelcollege)  en aandacht voor laaggeletterdheid zijn serieuze problemen die middels de games die ontworpen en ontwikkeld zijn serieus aandacht blijven verdienen. Hoe ver de games ook afgerond gaan worden, vervolgonderzoek en door ontwikkelen zijn kansrijk.

Preview negen projecten, sommige in herhaling

Op 7 september 2021 zijn we weer begonnen met fysiek onderwijs, ook bij 038games. De locatie is (weer) bijhanz.nl, waar de studententeams op de 2de verdieping in een community-omgeving aan de gang gaan. We starten dit schooljaar met 9 game-opdrachten. Vier zijn op herhaling, en vijf zijn er nieuw. Naast nieuwe opdrachten mogen we met veel nieuwe technieken werken. En worden de opdrachten meer en meer divers, sociaal, duurzaam en inclusief. De specifieke pagina’s komen er de komende dagen aan. Nu een korte preview:

Geldzeker heeft een uitstapje gemaakt naar Mobile Solutions. Daar is de game technisch sterk verbeterd en zelfs gepubliceerd in de PlayStore: Geld Zeker. De komende maanden ligt de uitdaging op meer gameplay, veel testen én meer levels.

SOIL is vorig semester gestart als opdracht om jonge boeren, studenten in Oeganda te leren hoe ze hun landbouwgrond beter kunnen onderhouden. Een tweede doelgroep om het spel te gebruiken zijn leerlingen in Groen Onderwijs in Nederland.
In dit project hebben de studenten een bordspel en een aanzet tot een digitale game ontwikkeld. De opdrachtgevers zijn werkzaam in het Groen Onderwijs en aan de Universiteit van Wageningen. Een spannend project en als de studenten dezelfde vibe hebben als het vorige team kan dit een groot succes worden.

VR for rehabilitation, we krijgen er geen genoeg van. Voor de vierde keer gaat een team aan de slag met vormen van therapie bij revalidatiecentrum Vogellanden.

VR-escaperoom voor leerwerkplekbegeleiders (projectnaam StarFireFighters) is een project in opdracht van Veiligheidsregio Hollands-Midden. In de eerste iteratie is een mooie eerste 3D omgeving neergezet met een aantal puzzels voor de multiplayer VR met 4 spelers en 4 non-players. Voor deze laatste groep is een manual ontwikkeld. Doel van de tweede iteratie is testen, meer escaperoom puzzels ontwikkelen én een productioneel spel opleveren.

En dan de nieuwe opdrachten:

Studenten mogen met en voor de politie duiken in twee nieuwe technieken. Eén project zal worden uitgevoerd met de Hololens 2. Doel is een aantal gevaarlijke situaties te creëren die met dit hulpmiddel wel, maar in de werkelijke trainingswereld nauwelijks te realiseren zijn. Denk aan een burger die brandend op je af komt lopen. En studenten mogen aan de gang met de RotoVR. Een aantal jaren geleden hebben we in opdracht van de PolieAcademie een rijsimulator ontwikkeld. De reacties waren gemengd. Niet op het spel maar vooral op de toenmalige techniek. Maar nu is er nieuwe techniek, wat heet, state-of-the-art.

En dan hebben we nog Kankerspoken, een hele mooie opdracht om jonge kinderen waarvan een ouder kanker heeft, meer te laten weten over wat dit is. Een project aangedragen door een studente. We zijn trots op haar, en zullen er een mooi spel van maken.

Studenten gaan in opdracht van Sophia Vereeniging werken aan een gameproject voor het Snuffel College. Binnen deze school leren kinderen om te gaan met huisdieren. Focus in ons project: honden.

In Nederland hebben 1 op de 6 volwassen mensen moeite om op een redelijk niveau te kunnen lezen en schrijven. We noemen dat laaggeletterdheid. Dat is in onze moderne samenleving een enorme handicap. Hoe herken je bij iemand laaggeletterdheid? Dat vraagstuk zullen studenten oppakken in deze game-opdracht.

Semester 1: maatschappelijk en virtueel

Het eerste semester van het jaar 2020-2021 zit er bijna op. Zeven studenten teams hebben binnen 038games weer hard gewerkt aan hun opdrachten. Van alle opdrachten is op de verschillende projectpagina’s (zie de verschillende linkjes hieronder) wat terug te lezen en te zien.
Natuurlijk hebben we allemaal last gehad van corona en de gevolgen van het thuiswerken en – studeren. Heel even in het begin konden teams op Hanz werken. Maar dat werd al snel moeilijker en moeilijker. Met name het contact met de uiteindelijke doelgroep, de spelers, leed daaronder. De twee politieteams weken uit naar Elst om op locatie met agenten en studenten van de Politieacademie te kunnen testen. Maar voor de ouderen waar Age!up zich op richt of de statushouders voor GeldZeker bleek dit niet mogelijk. Voor het team van de Brandweer is testen door een team van vier brandweerlieden uiteindelijk met vier Quest2’s gerealiseerd. Kortom dit aspect had veel voeten in de aarde.

Studenten reageerden verschillend. Sommige kwamen tot bloei, en anderen vonden het maar wennen en vervelend. Net zo als docenten en opdrachtgevers trouwens.

Wat een bijkomende observatie is dat de Virtual Reality (VR) projecten van grotere waarde zijn dan anders. Ze worden afgerond en in beheer genomen. Dat betekent dat ze naar professionele VR-bedrijven en een echt onderdeel gaan uitmaken van de opleidingsprogramma’s bij de Brandweer en de Politie. Ze zullen als instrument de komende jaren hun waarde nog wel moeten bewijzen. Dit onderzoekstraject heet valorisatie. We zijn er trots op dat de projecten op het gebied van schietonderwijs (Vrange), gevaarsbeheersing (Code4) en de multi-player VR escaperoom rondom Gevaarlijke Stoffen bij de Brandweer door onze studenten naar dat niveau getild zijn.

Ook de twee VR projecten, VRehab en VR voor fysiotherapie voor de zorg bij revalidatiecentrum Vogellanden in Zwolle zijn weer stappen verder gebracht. Er gebeurt genoeg in de spiegelkamer. Ook dit project zal de komende tijd getest gaan worden door V3RLab.

Als Windesheim en HBO-ICT vinden dat we ruimte moeten bieden aan projecten die een bijdrage leveren aan maatschappelijke doelstellingen. En doelgroepen die daar bij gebaat zijn.

Tot slot zien we meer en meer het voordeel van de multidisciplinaire samenwerking bij onze studenten en de opdrachtgevers in de projecten. Voor code4 is een security engineering project uitgevoerd hoe VR plaats onafhankelijk kan worden gespeeld. Studenten uit dit team gaan afstuderen bij de ICT van de Politie om dit een stap verder te brengen. Dezelfde thematiek speelt bij Vogellanden als het gaat om het laten spelen van de oefentherapieën thuis. Daar gaat in het volgende semester ook een team mee aan de slag. Alumni van HBO-ICT duiken op bij bedrijven om als beheerder of gebruiker van de games aan de slag te gaan. GeldZeker brengen we via een Mobile Solutions-opdracht weer een stap verder om uiteindelijk de financiële kennis voor de statushouders op een speelse en uitdagende manier mogelijk te maken.

Met het project RescuePets hebben studenten laten zien dat inclusiviteit ook een mooi thema is om mee te werken. Voor blinden en slechtzienden is een app gemaakt om leven in een 1,5 meter samenleving tastbaar te maken.

Zo krijgen de Game Studio – projecten meer en meer betekenis voor onze opdrachtgevers en de samenleving.

VRehab genomineert voor de Computable 2020 award Onderwijsprojecten

Werden we in 2019 als HBO-ICT de Beste opleider van Nederland en was Dangerzone nipt tweede in de categorie Onderwijsprojecten, daar is nu revanche te halen. VRehab (samenwerking V3RLabs, Revalidatiecentrum Vogellanden en Hogeschool Windesheim) is genomineerd voor deze categorie in 2020. Voor een korte uitleg bekijk de onderstaande video. Vanaf 31 augustus kan er gestemd worden, we gaan er met zijn allen voor zorgen dat deze award wel onze kant op valt.